Kan het kwaad om te sporten met make-up op?

De meningen onder fitgirls zijn verdeeld: draag je nu wél of geen make-up tijdens het sporten? Kunstschaatsers, Khloé Kardashian en beautymerken met ‘athleisure producten’ zijn pro. Dermatologen zijn voorzichtiger. Eén ding is zeker, geen blush die kan tippen aan de rozige blos na een flinke boswandeling.

Het lijkt alsof ook mijn make-up dezer dagen in quarantaine verblijft. Tijd zat om iedere ochtend met foundation, oogschaduw en mascara aan de slag te gaan, maar toch smeer ik niet meer dan een dagcrème met SPF. De zeldzame keren dat ik het huis toch verlaat, om boodschappen te doen, een aangetekende zending in het postkantoor op te halen (kans op een besmetting én slecht nieuws. Extra spannend!) of een rondje te gaan lopen, haal ik een zonnecrème met SPF 50 boven. Net zoals met virussen kan je met straling van de strekking uv A en uv B niet voorzichtig genoeg zijn.

In een nog niet zo ver verleden, toen fitnesscentra nog vrij toegankelijk waren, belandde ik na het werk wel eens met een volledig opgemaakt gezicht op de loopband. Niet uit ijdelheid, maar dankzij een paar langhoudende producten. Pas voor het slapengaan verloste ik mijn intussen niet meer zo rood aangelopen huid van make-up en andere dagresten. Doe ik mijn huid hiermee tekort? En had ik mijn zweterige make-uplook dus maar beter meteen na het sporten van mijn gezicht gespoeld? Ik vroeg het aan Dokter Jetske Ultee.

jetske ultee
Dokter Jetske Ultee
Kan het kwaad om make-up te dragen tijdens het sporten?

Met een full-face make-up aan bikram yoga doen, lijkt me niet erg praktisch. Of het kwaad kan? Vaak wordt er gedacht dat je huid niet meer zou kunnen ‘ademen’ of transpireren door het gebruik van foundations of concealers. Dat klopt niet helemaal. Zeker niet als het gaat om licht dekken producten op waterbasis. Je huid haalt zuurstof hoofdzakelijk uit de bloedvaatjes in de huid, en niet uit de lucht. Wel raad ik het gebruik van zware foundations, concealers of crème blushes af. Producten die voor het grootste deel uit olie bestaan kunnen in combinatie met warmte en transpiratie wel voor huidproblemen zorgen. Zo vinden bepaalde gisten de broeierige omstandigheden (de combinatie van transpiratie, warmte en een vettige laag op de huid) fijn waardoor ze snel vermenigvuldigen. Hierdoor kunnen zogenaamde gistpuistjes ontstaan. Gisten komen bij iedereen voor op de huid, maar mensen die deze huidaandoening hebben reageren er sterker op of hebben er meer van. Mensen met een verlaagde weerstand, suikerziekte of een vette huid hebben daar nog wat meer risico op.

Daarnaast kun je bij een dikke laag make-up op je gezicht ook last krijgen van miliaria. Dat zijn warmteblaasjes die ontstaan als gevolg van geïrriteerde en geblokkeerde zweetkliertjes. Ook bestaande puistjes of acneklachten kunnen verergeren door te zweten. Dat kan dan te maken hebben met het niet goed reinigen van de huid na het sporten. Hoewel zweet allerlei belangrijke eiwitten bevat die een rol spelen bij het afweermechanisme en een gezonde balans van huidbacteriën, moet je het niet te lang op de huid laten zitten. Om te voorkomen dat de poriën
zullen verstoppen, kun je je huid het beste meteen na een rondje zweten reinigen. Zeker als je ook nog make-up draagt.

Zijn er bepaalde huidtypes of -aandoeningen waarbij het afgeraden wordt om sport met make-up te combineren?

Mensen die gevoelig zijn voor gistpuistjes of miliaria zou ik zeker afraden om te
sporten met make-up zoals foundation, blush en concealer. Ook mensen met een
onrustige huid zou ik het afraden. Een beetje mascara en eyeliner kan natuurlijk wel. Wat ik daar ten slotte nog aan wil toevoegen is dat intensief sporten kan zorgen voor meer opstoten bij mensen met rosaceaklachten. Voor deze groep is een saunabezoek niet zo’n goed idee. Maar dat staat los van make-up.

sport make-up trampoline

Hoe kan je ervoor zorgen dat je huid er in de gym zo mooi mogelijk uitziet zonder make-up?

Een gezonde dosis beweging en ontspanning kan, net zoals een evenwichtige voeding en voldoende slaap trouwens, bijdragen bij aan een mooie, stralende huid. Daarnaast adviseer ik iedereen eigenlijk altijd om een paar goede, maar vooral milde huidverzorgingsproducten te gebruiken voor de dagelijkse verzorging.
Kies voor een milde reiniger die bij jouw huidtype past. Kalmeer je huid daarna met een goed geformuleerde toner. Dat voelt ook heel lekker vlak na het sporten. Deze zorgt er ook voor dat de ingrediënten uit je crème beter zullen worden opgenomen. Regelmatig exfoliëren raad ik ook iedereen aan, zeker vanaf je dertigste. Niet alleen om dode huidcellen te verwijderen, ook voor een goede vochtbalans. En vergeet ten slotte vooral niet om je huid te beschermen tegen uv-A en uv-B.

Shopping
Sportproof make-up: mijn favorieten

sport make-up

1. Falsies Lashes Lift van Maybelline, € 14,99

2. Brow Revival van Max Factor, € 13,99. Ik gebruik tint 003 Brown.

3. Phyto Hydra Teint (in drie tinten verkrijgbaar) van Sisley, € 88. Ik gebruik 1 Light.

4. Nude oogpotlood van Sephora Collection, €7,99. Ik gebruik de kleur 54. Coconut.

5. Sunright lippenbalsem met SPF15 van Nu Skin, € 11,95

Al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik het zelf eigenlijk enkel bij zonnebescherming hou.
Veilig buiten sporten

1. Sensitive Expert + zonnecrème met SPF50 van Garnier, € 14,99

2. Face primer en moisturiser SPF30 van Things by Dings, € 55

3. UV-shield van Nannic, € 39,95

4. Sports Invisible Protection Mist van Shiseido, € 41,50

Na het sporten: de essentials

1. Cleanser voor normale tot droge huid van Uncover Skincare, € 25,95

2. The Unscrub, milde scrub met natuurlijke, biologisch afbreekbare jojoba-bolletjes van Paula’s Choice, € 29

3. Triple Action Peeling van Wiotech, € 58. Verkrijgbaar bij de apotheek.

4. Verfrissend druivenwater van Caudalie, vanaf 7 euro.

En voor je haar …

Niets zo deugddoend om na een kilometertje of tien onder de begeleiding van Evy  de douche in te duiken. Maar omdat haren wassen in mijn geval een nogal omslachtig gebeuren is, hou ik mijn hoofd het liefst ver van het naar beneden kletterende water. Om mijn haren tussen twee wasbeurten in fris te houden gebruik ik graag een droogshampoo. De nieuwe van Bumble and bumble absorbeert olie en temt frizzy lokken met witte bamboo en silicium. Spuit het bifase product op je haren, laat 30 seconden inwerken en kam met je vingers door je lokken. Het product bevat ook uv-filters, handig voor wie in buitenlucht, én op een veilige afstand van anderen, in beweging blijft.

pret a powder bumble bumble
Post Workout Dry Shampoo Mist, Bumble and bumble, € 29,50