‘Dit product is niet langer beschikbaar.’ Een zin als een mokerslag, zeker als het gaat om je favoriete parfum of lippenstift. Soms zet een beautymerk net dát product stop, dat jij levenslang wilde gebruiken. Uit de winkelrekken, maar niet uit het hart: de tragiek van ‘discontinued’ beautyproducten.

Op een dag was hij er niet meer. Tijdelijk uitverkocht, dacht ik eerst nog hoopvol. Maar na maanden van vruchteloze winkelbezoeken, ook in het buitenland, was daar het besef: mijn favoriete taupekleurige eyeliner was uit de handel genomen. Discontinued. Uit het winkelrek, maar niet uit mijn hart. Net als het parfum dat ik tijdens mijn studententijd al feestend ontdekte. Vroeg ik een welriekend meisje naast me op de dansvloer naar haar parfum, dan was het standaardantwoord: ‘White’ van Emporio Armani. In mijn badkamerkastje staat nog steeds een flesje. Af en toe ruik ik eraan, als herinnering aan lang vervlogen tijden.

discontinued liquid eyeliner the body shop

De Liquid Eyeliner van The Body Shop is enkel nog beschikbaar in bruin en zwart.

Bouxit

Afgelopen december rouwde het voltallige Britse beautyjournaille om het verlies van Bourjois, nadat bekend raakte dat het cosmetica- merk niet langer in het Verenigd Koninkrijk zal worden verkocht. “Dit nieuws stemt me oprecht droevig”, schreef beautyjournaliste Sali Hughes. “De ‘Little Round Pots’ met Bourjois-oogschaduw zijn iconisch en drukten hun stempel op de beautygeschiedenis. Ik zal nooit vergeten hoe ik weken tijd nodig had om te beslissen welk kleurtje ik met mijn eerste zakgeld zou kopen.” Moederbedrijf Coty liet in een persbericht weten dat het zich in de toekomst op andere merken wil focussen. Al liggen volgens experts ook de dalende verkoopcijfers en de hevige concurrentie van celebrity- make-uplijnen aan de basis van deze Bouxit.

bourjois little round pot

In België zijn de ‘Little Round Pots’ van Bourjois gelukkig wél nog verkrijgbaar. Het merk lanceerde onlangs nieuwe kleuren.

Little Round Pot in ‘Pink Parfait’, Bourjois, € 11,99
SHOP HIER

“Bij de beslissing om een product uit de handel te halen, gaat men niet over één nacht ijs”, vertelt een persverantwoordelijke van een aantal grote luxebeautymerken. “Producten die niet goed verkopen, verdwijnen uiteraard sneller, maar soms zet men ook de productie van succesvolle producten stop om plaats te maken voor nieuwe lanceringen. Letterlijk, want de plaatsjes in de winkelrekken zijn beperkt.” Al telt de stem van de consument wel degelijk. “Op aanhoudende vraag van de fans voegden we onlangs een bepaalde foundation opnieuw toe aan het gamma.”
Niet zelden hoopt een merk buzz te creëren door een bepaald product het label ‘discontinued’ op te plakken. In de zomer van 2018 gaf Urban Decay een heuse begrafenis voor het iconische Naked-oogschaduwpalet, sinds de lancering in 2010 goed voor een omzet van één miljard dollar. Een slimme marketingzet die de verkoopcijfers opnieuw deed pieken. Bij Urban Decay zelf klonk het een pak emotioneler: “Afscheid nemen van het Naked-palet is bitterzoet”, zei oprichtster Wende Zomnir. “Het doet pijn om een stukje geschiedenis achter ons te laten, maar het is noodzakelijk om te blijven evolueren. We zullen het gemis compenseren met nieuwe geweldige lanceringen, wacht maar af.” Et voilà, enkele maanden later was daar Naked Reloaded, een herinterpretatie van het origineel, dat meteen in groten getale belandde in de winkelmandjes van beautyliefhebbers wereldwijd.

urban decay naked ultraviolet

Het OG Naked oogschaduwpalet is niet meer, maar Urban Decay lanceerde in afgelopen zomer een nieuwe variant.

Naked Ultraviolet, Urban Decay, € 54,90
SHOP HIER

Volgens de Britse personal stylist Marian K lopen vooral lippenstiften het risico om uit het gamma te verdwijnen. “Vrouwen zijn vaak trouw aan de lipkleuren die ze dragen”, zegt ze. “Het voelt dan ook alsof je een stukje van jezelf verliest wanneer je favoriete ‘shade’ niet langer beschikbaar is. Het doet pijn.” Omdat het tijd en energie kost om een waardig alternatief voor je favoriete beautyproduct te vinden, lanceerde Estée Lauder Companies – dat o.a. Clinique, Jo Malone en Bobbi Brown beheert – het ‘Gone but not forgotten’-project om mensen met hun verdwenen lievelingen te herenigen. Werd je product minder dan 36 maanden geleden uit de collectie gehaald? Dan doen medewerkers er alles aan om nog ergens een exemplaar voor je te vinden. Juich echter niet te vroeg, voorlopig is ‘Gone but not forgotten’ er alleen op de Amerikaanse en Britse markt.

Alle hoop op outlet

Dichter bij huis kun je je geluk beproeven in het outletcircuit. In The Cosmetics Company Store in Maasmechelen Village vind je make-up, skincare en parfums van merken als Smashbox, La Mer, Origins, Clinique en Estée Lauder. L’Oréal, moederbedrijf van Maybelline, Elsève en Garnier, heeft al geruime tijd een outletwinkel in het Nederlandse Designer Outlet Roermond. Maar ook Babor, l’Occitane en The Body Shop bieden hier overstock en spullen uit vorige collecties aan. “Ons assortiment wisselt regelmatig en dus belanden lijnen en producten die gaan uitdoven in de outletwinkels”, aldus een woordvoerder van The Body Shop. Van hun taupekleurige eyeliner helaas ook hier geen spoor. Net wanneer ik me erbij wil neerleggen dat ik nooit een waardig alternatief zal vinden, bots ik op de Matte Signature Liner in ‘Greige Signature’ van L’Oréal Paris. Het is liefde op het eerste gezicht. In ‘Mémoire d’Une Odeur’ van Gucci en ‘Trench’ van Yves Saint Laurent herken ik flarden ‘White’ van Emporio Armani. Toch blijf ik hopen dat het parfum ooit een tweede leven zal krijgen in de parfumerie. Ik hou mijn neus, ogen en make-uptasje alvast open.

matte signature liner l'oréal paris

Matte Signature Liner in ‘Greige Signature’, L’Oréal Paris

LOVED & LOST: 3 beautyprofessionals over hun verlies van een geliefd beautyproduct

GREET PUNIE – PERSVERANTWOORDELIJKE IN DE BEAUTYSECTOR

“Jaren geleden gebruikte ik een compact foundation van Clarins. Het perfecte product qua textuur, dekking, kleur en verpakking: ovaal met een spiegeltje; hij paste precies in mijn hand en handtas. Toen het product niet langer beschikbaar was, probeerde men me in de parfumerie een compact van een ander merk aan te smeren, maar die was te groot, had niet de juiste textuur … Een evenwaardig product heb ik nooit gevonden. Intussen ben ik overgestapt naar vloeibare fond
de teint en minerale poeders.”

SOFIE ALBRECHT – PARFUMDOKTER
“Mijn fascinatie voor parfums begon in de badkamer van mijn grootmoeder. Telkens als we op visite gingen, glipte ik weg om aan haar collectie flesjes te ruiken. Het parfum dat ik het meest met haar associeer, is ‘Femme’ van Rochas. Jaren na haar overlijden heb ik uit heimwee een flesje gekocht, maar de geur was intussen herzien. Ik herkende ‘m nog, maar de emotionele laag was weg. Online heb ik een vintage parfum gevonden dat wel nog ruikt zoals vroeger. Als ik mijn ogen sluit en dat flesje open, sta ik terug in oma’s badkamer. Ik koester die vintage versie en draag hem niet. Ik ruik er alleen af en toe aan.”

INES BORGONJON – SENIOR MAKE-UPARTIEST BIJ M.A.C COSMETICS
“Ik was verliefd op de paint in ‘bamboo’ en ‘sublime nature’ van M.A.C, een crèmige oogschaduw in een handige minitube. Mooi op zich en ook een goede basis onder andere oogmake-up. Toen hij uit het gamma ging, heb ik alle M.A.C-winkels afgeschuimd om een voorraad in te slaan. De verdwijning van het product dwong me om mijn routines te herzien. Zo ontdekte ik de 24-Hour Eye Base van M.A.C, een transparante primer. Ik vind het erg mooi wanneer je huid onder je oog- schaduw doorschemert, alsof je een voile van kleur draagt. Dat effect kreeg ik nooit met de gekleurde paints.

Dit artikel verscheen eerder in ELLE België.

LEES OOK:

The make-up that made us

6 lichte foundations voor wie niet van foundation houdt

Kan het kwaad om te sporten met make-up op?